Nieuwe jeugdleden werven: zo doen de Haagse korfbalverenigingen dat
Ledenwerving is een belangrijk thema bij veel verenigingen. Heb jij bij jouw vereniging moeite om nieuwe jeugdleden aan te trekken of ben je benieuwd wat andere verenigingen doen om nieuwe kinderen naar hun sportvereniging te krijgen? In dit artikel lees je hoe de Haagse korfbalverenigingen dit aanpakken.
De korfbalverenigingen in Den Haag merkten dat het overgrote deel van de jeugdleden via hun ouders of andere bekenden (die al korfballen) in aanraking komt met de sport. Zo ontstond een tijdje geleden de behoefte om meer nieuwe jeugdleden te werven en de doelgroep te verbreden.
Naar aanleiding hiervan zijn het Lectoraat Startvaardig samen met Werkgever Sportclubs Den Haag (WSDH) en 7 Haagse korfbalverenigingen gestart met een breed motorisch beweegprogramma voor de jeugd. Dit wordt gepromoot op diverse manieren, waaronder met de Giga Kangoeroedagen.
Giga Kangoeroedagen
De Giga Kangoeroedagen zijn sportdagen waar leuke beweegactiviteiten worden georganiseerd voor kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool. In totaal worden er acht Giga Kangoeroedagen georganiseerd bij 7 Haagse korfbalverenigingen. Iedere dag is goed voor zo’n 450 kinderen.
De kinderen worden na afloop beloond met een medaille en een uitnodiging voor de Kangoeroeclub van één van de deelnemende korfbalverenigingen. De Giga Kangoeroedagen brengen dus niet alleen veel kinderen in beweging, maar hebben ook als doel om direct leden te werven voor de jeugdclubs – beter bekend als de Kangoeroeclubs.
Een groep studenten van de opleidingen Sport & Bewegen, HALO en Sportkunde ondersteunen voor hun stage de Giga Kangoeroedagen. Zij leggen het contact met de basisscholen in Den Haag, werven zoveel mogelijk deelnemers en zorgen voor goede communicatie naar de scholen.
Wat gebeurt er bij de Kangoeroeclubs?
Iedere zaterdag kunnen de kinderen bij de verschillende korfbalverenigingen meedoen met de activiteiten van de Kangoeroeclub. De activiteiten zijn onderdeel van een breed motorisch beweegprogramma. Dit houdt in dat de kinderen niet alleen de korfbalbeginselen leren, maar juist veel bezig zijn met de ontwikkeling van hun motoriek. Zo doen ze bijvoorbeeld oefeningen waarbij ze gooien, vangen, balanceren, bewegen op muziek en nog veel meer.
De laatste jaren is er meer besef gekomen dat het beoefenen van slechts één sport niet optimaal is voor de (motorische) ontwikkeling van een kind. Ook ouders zijn zich hier steeds meer van bewust en kiezen vaker voor een beweegaanbod waarbij plezier en brede motorische ontwikkeling centraal staan.
De korfbalverenigingen springen hier op in en bieden met de Kangoeroeclubs een breder beweegprogramma aan dan alleen de sport korfbal. Op deze manier hopen zij nieuwe doelgroepen aan te spreken. Het Lectoraat Startvaardig voert op dit moment een onderzoek uit om te kijken of het breed motorisch beweegprogramma echt effect heeft.
Tymen Mos en André Kuipers van WSDH verzorgen de opleiding van de trainers die zich bezighouden met dit beweegprogramma. Stichting The Hague Korfball Masters heeft via de gemeente en fondsen gelden geworven. Hiermee worden de trainingen verzorgd, maar wordt er ook promotie gemaakt voor dit initiatief. Een werkgroep, bestaand uit verschillende mensen van de deelnemende korfbalverenigingen, is verantwoordelijk voor de promotie.
De korfbalverenigingen die deelnemen aan dit programma zijn:
- ALO
- SV Dunas
- HKV/Ons Eibernest
- KV Die Haghe
- GKV
- KVS/Maritiem
- HKV Achilles
Inspiratie voor andere sportverenigingen
Het unieke van dit project is dat alle korfbalverenigingen goed samenwerken om nieuwe leden te werven voor hun sport. Hierdoor maken ze ook aanspraak op de subsidie. Misschien zijn ze bij jouw sportvereniging zelf altijd hard bezig met nieuwe leden werven voor de club, maar dit kan dus ook in samenwerking met sportverenigingen uit de buurt!
Hieronder zijn nog een aantal andere punten waar je als vereniging rekening mee kunt houden:
- Stel een werkgroep samen die vertegenwoordigd wordt door vrijwilligers/bestuurders van verschillende sportverenigingen
- Organiseer leuke wervingsactiviteiten en promoot dit onder de doelgroep
- Kijk naar mogelijkheden m.b.t. stageplekken voor organisatie en/of uitvoering van activiteiten
- Denk bij activiteiten voor je leden breder dan alleen je eigen sport