Hoe vergoot je als sportclub jouw zichtbaarheid?
#1 Laat je communicatieactiviteiten niet regeren door de actualiteit
Om communicatie succesvol in te zetten binnen jouw vereniging is het noodzakelijk om te weten wat je met je communicatie wil bereiken. Het opstellen van doelstellingen en het bepalen van je belangrijkste doelgroepen vormt de eerste stap om de communicatie binnen jouw vereniging structureel naar een hoger niveau te tillen.
#2 Huisstijl
Een passende herkenbare huisstijl helpt de club op te vallen en de kernwaarden uit te dragen waarin de doelgroep zich kan herkennen.
#3 Selecteer de juiste communicatiemiddelen
Nu je weet welke doelstellingen je hebt en welke doelgroepen je wilt bereiken is het belangrijk om te kijken welke communicatiemiddelen en -kanalen daar het beste op aansluiten. Bevinden jouw leden zich vooral op Facebook, zet daar dan fors op in. Wordt jullie nieuwsbrief juist heel goed gelezen, zorg dan dat deze de belangrijkste n
#4 Zet een communicatiecommissie op
Wil je als vereniging echt stappen zetten met de communicatie dan is het advies om een communicatiecommissie op te zetten. Het liefst natuurlijk met leden die kennis en ervaring hebben op dit vlak. Een succesvolle communicatiecommissie houdt de kanalen goed in de gaten, heeft de verantwoordelijkheid voor de verschillende middelen goed ingericht én kan acties ook zelf oppakken.
#5 Wees naast deze basis ook creatief
Dus maak een introductievideo, organiseer een fotowedstrijd of andere campagne, maak gebruik van handige apps of tools om je content in te delen en te plannen, kijk welke communicatiemiddelen er (gratis) beschikbaar zijn in de wijk, etc.
____________
Dit artikel is afkomstig uit het magazine ‘Samen voor de Haagse sport’. Benieuwd naar de rest van het magazine? Lees hier verder.